Vyhľadať
Close this search box.

Ženy v IT

Miška Kočiová je User Experience dizajnérka, podľa ktorej je dobrý dizajn založený na potrebách ľudí, ako aj potrebách biznisu. Od roku 2011 pracovala v UX štúdiu Lighting Beetle. Po čase vymenila prácu pre klientov za produkt. V súčasnosti pôsobí v Sygicu na pozícii Head of Design a spolu s tímom pracuje na vylepšovaní zážitku pri používaní Sygic GPS navigácie. Design je podľa Mišky témou, ktorú má zmysel podporovať a vzdelávať v nej. A to je aj jedným z dôvodov, prečo spolu s kolegami založila Slovenskú User Experience Asociáciu (SUXA). Angažuje sa aj v programe Butterfly Effect.

Čo pre teba znamená IT?

V minulosti som si častokrát IT spájala práve s programovaním. Inak povedané, myslela som si, že “v IT pracuje ten, kto programuje”. Neskôr som pochopila, že pojem IT siaha ďaleko za hranice kódu, a že súčasťou IT je aj dizajnovanie produktov či služieb, ktorému sa venujem aj ja. A pritom neprogramujem.

To ale neznamená, že keď dizajnéri neprogramujú, tak nerozumejú technológiám, práve naopak. Ak navyše pracujete v technologickej spoločnosti akou je napr. Sygic, tak to jednoducho inak ani nejde :).

Čím si chcela byť na základnej či strednej škole? Napadlo ťa, že sa v dospelosti budeš venovať IT?

Technický svet ma fascinoval od malička. To sa prejavovalo už počas základnej školy, kedy som trávila veľa času s otcom v jeho dielni, kde sme spolu všeličo majstrovali. Odjakživa som inklinovala ku všetkému technickému a aj preto som si vybrala na gymnáziu triedu zameranú na matiku a fyziku. Naopak informatika bola pre mňa celkom nuda, pretože mi škola neukázala potenciál, ktorý v sebe IT skrýva. Počas hodín sme robili úlohy ako – “urob vo Worde rozvrh hodín” a možno aj vďaka tomu bol môj záujem o IT potlačený a nahradený spoločenskými vedami.

Začala ma baviť politológia, dejiny, filozofia, stala sa zo mňa šéfredaktorka školského časopisu a môj sen bol venovať sa zahraničnej politike. Tomuto som podriadila aj svoje štúdium počas vysokej školy a vyštudovala som Politológiu a Medzinárodné vzťahy, čo bolo vtedy na míle vzdialené od sveta IT. Vtedy som ešte vôbec netušila, čo všetko IT v sebe zahŕňa.

Aká bola tvoja cesta do sveta IT?

IT a design, to bola u mňa láska až na druhý pohľad. UX dizajn, ktorý je súčasťou IT som neštudovala, išla som rovno do praxe. A to je možno niekedy tá najlepšia škola.

Čas strávený na vysokej škole som chcela využiť naplno a mojím hlavným cieľom bolo zistiť, čo ma v živote baví a čo naopak nie. Mám pocit, že práca, ktorú robíte a v ktorej trávite väčšinu času dňa, vás proste baviť musí. Inak mi to nedáva zmysel. Môj pobyt na vysokej škole sa skončil preto nielen s diplomom, ale aj so zistením, že to, čo som študovala ma v praxi až tak nenapĺňa. Jednoducho, žurnalistika a politické vedy nebolo pre mňa to pravé orechové.

Ale vďaka tomu, že som písala a tvorila, dostala som sa do sveta IT cez copywriting. Naučila som sa HTML a CSS a vďaka týmto zručnostiam a skúsenostiam ma ako copywriterku zobrali do Lighting Beetle. Ako toto dizajnové štúdio rástlo a posúvalo sa, rástla som aj ja a stala som sa UX dizajnérkou.

Ako by si definovala svoju prácu UX dizajnérky?

Moja práca v sebe zahŕňa User Experience (používateľský zážitok) a dizajn. Dnes si mnohí pod slovom dizajn predstavia najmä niečo vizuálne, niečo čo môžu vidieť voľným okom. Pod týmto slovom sa skrýva ale oveľa viac.

Ako technológie napredujú, naše očakávania od digitálnych aj nedigitálnych služieb a produktov sú oveľa väčšie, ako tomu bolo v minulosti. Už nám nestačí len to, ako daný produkt vyzerá, ale záleží nám aj na tom, ako ľahko sa ovláda a ako sa pri jeho používaní cítime. A práve tu prichádza na rad práca UX dizajnérov.

UX dizajnéri sú zvyčajne zahrnutí v procese vytvárania produktu či služby a snažia sa o to, aby boli pre zákazníkov užitočné a príjemné na používanie. A zároveň, aby napĺňali biznisové ciele. Súčasťou ich práce je taktiež empatizovať a porozumieť potrebám, pocitom zákazníkov, ako aj potrebám a očakávaniam biznisu.

Cieľom porozumenia je najmä to, aby dizajnéri mohli vytvárať efektívne riešenia šité priamo na zákaznícke potreby, ktoré skutočne existujú a nie sú to len ich neoverené domnienky, alebo domnienky tých, ktorí si ich najali.

Povedz nám niečo o tvojej práci, čomu sa venuješ?

Svoj pracovný čas trávim v Sygicu. Vediem dizajnový tím a v súčasnosti spoločne pracujeme na redizajne Sygic GPS navigácie. Čoskoro ju hádam bude možnosť aj uzrieť naživo. Inak v dizajnovom tíme máme dokonca prevahu žien, čo nie v produktovom tíme úplne bežné :).

Ďalšie moje aktivity sa týkajú najmä Slovenskej User Experience Asociácie. V SUXA sa venujeme rôznym aktivitám – od vzdelávania, prepájania ľudí, až po zavádzanie overených štandardov a princípov UX dizajnu do praxe na Slovensku. Vychádza to najmä z našej vízie, kde sa prostredníctvom našich aktivít snažíme priniesť UX dizajn bližšie k ľuďom. Som súčasťou programu Butterfly Effect.

Predstav nám trošku firmu, v ktorej pracuješ.

Sygic je technologická spoločnosť plná talentovaných ľudí, ktorá sa venuje tvorbe GPS navigácií pre mobilné zariadenia. V praxi to vyzerá tak, že na produkte akým je napr. Sygic GPS navigácia pracujú developeri, produkťáci, testeri, my UI a UX dizajnéri a spoločne sa snažíme ponúknuť našim používateľom, bezpečný a komfortný zážitok počas navigovania sa s našou navigáciou.

Prečo by podľa teba malo byť viac žien v IT?

Myslím si, že práve rozmanitosť (diverzita) je vo všeobecnosti v IT firmách tým správnym motorom, ktorý posúva nápady, technológie, samotnú firmu a biznis vpred. Pod rozmanitosťou si predstavujem, ženy, mužov, ľudí rôzneho veku, pracovnej role, atď. A práve inovácie potrebujú pre svoj rast rozmanitosť, ktorá v IT často chýba. Preto si, želám viac rozmanitosti v IT :).